2020-09-27

 Las wczesną jesienią

Spacer po lesie to dla mnie największa przyjemność. Nasze lasy to część Puszczy Sandomierskiej. Przeważa tu sosna (80%), reszta to dąb szypułkowy, brzoza, świerk, olcha czarna, klon, jesion, buk, jarzębina. Lasy mocno przetrzebione przez człowieka, szczególnie podczas drugiej wojny światowej. Powstały tu w 1939 roku wielkie poligony wojskowe utworzone przez Niemców po wkroczeniu do Polski. Dogodne dla nich miejsce ze względu na sąsiedztwo lotniska i przejętych na potrzeby wojenne zakładów lotniczych.

Przeważają tu piaski po dawnych wydmach polodowcowych, występują stawy, bagna i torfowiska.


 

















W naszych lasach spotkałam lisa, sarny i jelenie. Z ptaków: gąsiorka, raniuszka, pliszkę siwą, ziębę, sójkę, bogatkę, modraszkę, błotniaka stawowego, orlika krzykliwego, dzięcioła dużego, dzięcioła czarnego, a nad stawami leśnymi łabędzia niemego, perkoza dwuczubego, czaplę białą, krzyżówkę, łyskę, kokoszkę.










 

Czekam na październik i kolory liści buków w Rezerwacie Buczyna w Cyrance.

7 komentarzy:

  1. Kocham jesień za jej piękne barwy i nostalgię...

    OdpowiedzUsuń
  2. Na czarnego dzieciola poluje od lat, kiedys go widzialam na dzialce brata, na Mazowszu, ale mi uciekl niestety. Tk samo bylo z dudkiem, raz na Mazowszu raz na Podlasiu mignal mi na moment..i nic. Iwuelbiam spacery po lesie, tylko teraz boje sie kleszczy, juz mialam borelioze, kleszcze mnie bardzo lubia. Wiec troche mnie to wstrzymuje przed zaglebianiem sie w chaszcze. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Dudka nie spotkałam nigdy chociaż podobno jest w naszych lasach. Ja poluję na zimorodka, który jest nad naszą rzeką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zimorodja tez widzialm przelotem, [rzepiekny, niebiesko pomaranczowa strzala. Nie udalo mi sie zrobic zdjecia. Ale w Wenezueli mielismy dom na wysokim brzegu rzeki i tam zimoroski mialy gniazdo-norke, a siadywaly na kablach przerzuconych nad rzeka i tam siadywaly by polowac na ryby. CAlymi godzinami je obserwowalam, piekne ptaki, i jakie u nich zaloty, samiec lapie ryby i karmi samiczke...rozpisalam sie...pozdrawiam

      Usuń

  4. https://i-tu-i-tam.blogspot.com/2011/05/cos-o-ptakachalgo-sobre-las-aves.html
    https://i-tu-i-tam.blogspot.com/2014/03/zatoka-catabahia-de-cata.html

    w linkach powyzej zobaczysz jednego z przedstawicieli zimorodkowej rodziny w Wenezueli, jest ich tam kilka gatunkow.

    Jezeli masz troche cierpliwosci to w ponizszym wpisie jest inny zimorodek, zielony

    https://i-tu-i-tam.blogspot.com/2014/03/zatoka-catabahia-de-cata.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Zasadniczo są to wydmy które powstały już po ustąpieniu lodowca, w czasach gdy na tych terenach panowała zimna pustynia, coś w typie Atakamy, lub Takla Makan. Ciekawostką jest fakt że od 100 tysięcy lat stale utrzymuje się u nas przewaga wiatrów północno-zachodnich, co udokumentowane jest kształtem tych barchanów.

    Brawa za obserwacje zwierząt.

    OdpowiedzUsuń