2021-10-30

 Sandomierz - Góry Pieprzowe, Pieprzówki

    Podczas jednej z wycieczek do Sandomierza w ramach miejskiej akcji zwiedzania miasta z przewodnikiem ruszyłyśmy na wycieczkę na Pieprzówki. To krawędź Wyżyny Sandomierskiej schodząca w kierunku doliny Wisły. Oddalone 4 km od miasta z rozległym widokiem na Sandomierz i starorzecze Wisły. 

To najstarsze góry w Polsce, zbudowane z 500 milionów lat liczących skał kambryjskich ( Tatry mają 70 milionów lat). W 1979 roku objęte zostały rezerwatem ścisłym z bogactwem geologicznym, faunistycznym i przyrodniczym. Brunatnoszare łupki pod wpływem warunków atmosferycznych skruszały i wyglądem przypominają pieprz. Łupki powstały jako osady w morzu kambryjskim, uległy pofałdowaniu. Wysokość bezwzględna to tylko 200mnp morza, a 60 metrów w stosunku do lustra Wisły. Występuje tu największe skupisko dzikich róż ( 12 gatunków).

























Walory przyrodnicze takiej wycieczki są niewątpliwe ale jest to również atrakcyjne widokowo miejsce. Widok na stary Sandomierz i jego zabytki a także piękne starorzecze Wisły.

17 komentarzy:

  1. Sandomierz to jedno z moich ulubionych miast, dlatego chętnie tam wracam... Latem również wędrowałam po stromych Pieprzówkach oraz przedzierałam się ścieżkami przez gąszcz kwitnących, dzikich róż. Jak miło zobaczyć znajome zakątki w Twojej pięknej fotorelacji :-))
    Mój kolejny post będzie również dotyczył Sandomierza, zatem już dziś serdecznie zapraszam Cię Ismar do poczytania...
    Z najcieplejszym pozdrowieniem - Anita.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sandomierz ma wspaniałe położenie i piękną architekturę.

      Usuń
  2. Ile ciekawych miejsc do zobaczenia, ogarnia mnie przerażenie, że nie wszystko można zobaczyć, a chciałabym popatrzeć na Sandomierz z Pieprzówek a szczególnie, kiedy kwitną te dzikie róże. A ziemia rzeczywiście wygląda jak pieprz! pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam takie odczucia, żal że tyle nie zobaczyłam nawet w najbliższej okolicy.

      Usuń
  3. W Sandomierzu byłam tylko raz, na uczelnianej wycieczce przedmiotowej. Zwiedziliśmy wtedy rynek główny(głównie pod kątem hotelarstwa) oraz pojechaliśmy do jednej z podmiejskich winiarni. Wasza wycieczka również była bardzo ciekawa. Może za rok uda mi się samodzielnie odwiedzić i zwiedzić, to "miasto na siedmiu wzgórzach", jak zwykło się o nim mówić. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilkanaście dni temu też byłam w takiej winnicy na degustacji. Dokładnie w "Winnicy Sandomierskiej".

      Usuń
  4. W Sandomierzu byłam dwa razy ale nie dotarłam do Pieprzówek. Obiecałam sobie, że następnym razem będzie mi dane je zobaczyć i oczywiście piękne starorzecze Wisły. Jak dotąd wszystko jest jeszcze w moich marzeniach i dlatego Twoje piękne zdjęcia oglądałam z dużą przyjemnością.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj :) cudze chwalicie a swego nie znacie... Nigdy nie byłam w Sandomierzu a tyle o nim słyszałam :) po Twoim wpisie mam ochotę się tam wybrać tylko nie wiem kiedy to nastąpi :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mieszkałam kiedyś w pensjonacie Dzika róża w Górach Pieprzowych.... Piękne były z tych Gór widoki...Pisałam nawet o tym w ostatniej książce...

    OdpowiedzUsuń
  7. Te góry zdecydowanie odbiegają od górskich kadrów, do których jestem przyzwyczajona. Ale widoki cudne, sam Sandomierz zresztą też.
    Wszystkiego dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zdecydowanie najstarsze dostępne na powierzchni skały w Polsce.

    Ja zawsze podaję taki przykład, by wyobrazić sobie jak są stare: Wyobraźmy sobie że poruszamy się machiną czasu. Jeden rok na sekundę, za godzinę będziemy pośród budowniczych piramid, po roku podróży, będziemy w czasach gdy w Oceanie Tetydy pływały ogromne zwierzęta, ale do momentu gdy materiał z tych skał był deponowany nasza podróż potrwa jeszcze... 15 lat bezprzerwy!

    OdpowiedzUsuń
  9. W Sandomierzu byłam ale tu już nie.
    Zapraszam do mnie flowersblossominthewintertime.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Sandomierz juz na mojej liscie miejsc do odwiedzenia. Jeszcze nigdy tam nie bylam. Milo bylo przeczytac o tych gorach. Widoki bezcenne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sandomierz jest bezkonkurencyjny przez swoje położenie. Dojazd do tego miasta od strony Baranowa Sandomierskiego daje tego obraz a przy okazji wcześniej odwiedzić zamek i park baranowski.

      Usuń
    2. Oczywiście - i do tego malownicza trasa

      Usuń