2021-10-18

 Jesienne obserwacje ptaków

    Ptaki po okresie ciszy powodowanej między innymi pierzeniem, zaczęły znowu się odzywać. Niektóre zbierają się w większe gromadki, część odleci na nieco cieplejsze miejsca inne zdecydują się zostać i przeczekać zimę tu gdzie znają miejsca żerowania.

Bardziej widoczne są teraz w moim otoczeniu kopciuszki, bogatki, wróble. Kopciuszki w pojedynkę, bogatki i wróble w gromadzie. Wszystkie lubią przebywać w towarzystwie człowieka. Bogatki w moim ogródku wydłubują ostatnie ziarenka słonecznika specjalnie posadzone dla ptaków.



W parku zadziwiła mnie duża ilość kosów, których tu dawno nie widziałam. Świetnie się bawiły, jak przedszkolaki wypuszczone na trawkę. Miejskie kosy odlatują w cieplejsze strony sporadycznie.

Sójek było kilka, pięć albo sześć. Darły się, przeganiały, miały wiele do powiedzenia. Nie lubią latać daleko, więc prym wiodą w tym małym parku.

Zadziwiła mnie duża gromadka kowalików. poruszały się tak szybko, że trudno było za nimi nadążyć z aparatem. Długimi dziobami podobnymi do dziobów dzięciołów wygrzebują z zakamarków kory smakołyki. Jeden z nich znalazł żołędzia, przeniósł go na drzewo, umieścił w szparze kory i rozkuwał go.

                                    

                                     

Dzięcioł duży w parku też obowiązkowy. 

A z okna mogłam obserwować dzięcioła zielonego. Działał na akacjach. Pracował co najmniej godzinę i tyle czasu mi zajął, Bo nigdy nie wiadomo czy jakaś świetna okazja mnie nie minie.




Był jeszcze dzięcioł białoszyi i dzwońce ale zdjęcia nie będzie, marnie wyszły.

15 komentarzy:

  1. Podziwiam Twoją znajomość ptaków oraz umiejętność ich podglądania. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta uwaga skierowana na ptaki to zafundowanie sobie wielkiej przyjemności.

      Usuń
  2. Masz niesamowitą znajomość ptactwa przeróżnego, podziwiam.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to moim marzeniem, niestety nie rozróżniam wielu ptaków wodnych a szczególnie kaczek. Nie mam okazji obserwować ich w środowisku naturalnym. Drapieżników znam tylko kilka. I tak można wyliczać.

      Usuń
  3. Czyli zaczyna się czas obserwowania ptaków, mniej liści, są teraz bardziej widoczne. Zielony dzięcioł najpiękniejszy! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do końca nie wiem. Czasem jest zimno i brak słońca a one są, czasem słonecznie i cisza albo na odwrót.

      Usuń
  4. Znam zielonego dzięcioła, przylatuje w zimie do karmnika, a czasami widzę go przy mrowisku, jak wydziobuje mrówki i larwy. Widuję też od czasu do czasu dzięcioła czarnego, częściej słyszę go nad potokiem, sójki z kolei przynoszą z lasu żołędzie, a wynoszą orzechy; ciekawe są takie obserwacje. Dziś znowu patrzyłam na klucze odlatujących żurawi, może już ostatnie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim najbliższym otoczeniu jest kilka dzięciołów zielonych. Mają trasę od parku przez teren zieleni przy deptaku, stare drzewa przy kaplicy i już są na naszych akacjach. Wyraźnie preferują akacje omijając klony.

      Usuń
  5. Umiejętność obserwacji cechuje człowieka wrażliwego. I cierpliwego - dodam od siebie. Trzeba mieć szybki refleks, by upolować obiektywem ruchliwe ptactwo. Gratuluję wspaniałej wiedzy oraz osobistej przyrodniczej pasji!
    Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafiło na doświadczalnika, analityka. Trzeba było wykonać dziesiątki pomiarów aby mieć pewność że jest się na dobrej drodze itd.

      Usuń
  6. U mnie za to dużo ptactwa wodnego: perkozy, łyski, kaczki,łabędzie, ostatnio pojawiły się nurogęsi! No
    i kormorany niestety też! 😒
    Zielonego dzięcioła widziałam tylko raz, i akurat nie miałam aparatu!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię 🥰 ściskam i zapraszam do mnie flowersblossominthewintertime.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie byłoby znać każdego ptaka z nazwy. Może na emeryturze się nauczę :).
    Cudnie zaobserwowałaś kowalika z żołędziem rozłupywanym w korze drzewa.

    OdpowiedzUsuń
  9. Moje uznanie za wspaniałe "ptasie zdjęcia".:-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Takie podpatrywanie przyrody, zwierząt, to sama przyjemność😊
    Serdeczności zostawiam moc🌼🌞😀🍀

    OdpowiedzUsuń