2021-01-09

 Czeczotki (Carduelis flammea)

Czeczotki to dla mnie największa radość z obserwacji w tym roku. Upodobały sobie chaszcze nad rzeką i wrotycze rosnące na zboczu wałów przeciwpowodziowych. Zaglądają do parku.

To ptak wędrowny z rodziny łuszczaków, ziarnojad. Zamieszkuje tajgi i tundry Eurazji i Ameryki Północnej oraz góry Europy Środkowej. Gdy brakuje tam nasion leci do Europy i zatrzymuje się tam, gdzie znajdzie dużo pokarmu do przezimowania. Część czeczotek pozostaje na zimę w Polsce. 

Czeczotki są brązowoszare, o jaśniejszym kuprze, kreskowanym po bokach. Na skrzydle mają dwa białawe paski. Samiec ma różową pierś, gardło i karminową plamę na czole. Samica bez różowej barwy na piersi. Dziób krótki, żółtawy z ciemnym grzbietem. Pod dziobem czarna plamka. W Polsce liczny ptak przelotny, nieliczny lęgowy.

Hałaśliwe, liczne, ruchliwe stadko. Wzbijają się jednocześnie, wracają na nowe miejsce. Wygląda to spektakularnie. Można do nich podejść na dość bliską odległość.











Wszystkie zdjęcia wykonane w takim lub podobnym miejscu.




10 komentarzy:

  1. Ale ślicznotki! Pięknie je uchwyciłaś. Z jakiej odległości robiłaś zdjęcia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Blisko 4-5 metrów, tylko przy pochmurnej, burej pogodzie.

      Usuń
  2. Nie wyobrazasz sobie jak ja czekalam na te czeczotki, bylam bardzo ciekawa tych ptaszkow. Doczekalam sie. Uważam, ze mialas szczescie, ja bym zwariowala na widok tych slicznotek, szczegolnie smaczyk jest sudny, z plamka czerwona na czole. I popatrz, lubia nasionka wrotyczowe, teraz bede obserwowac tę rosline.
    Dzieki za te zdjecia i krociutki filmik. Pozdrawiam i mam nadzieje, ze nowy rok bedzie hojny w spotkania z ptakami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę je od końca grudnia prawie codziennie, chociaż nie zawsze z bliska. Oglądam komfortowo z deptaka na wale a one podlatują w wielkim stadzie i za chwilę odlatują jak szpaki wszystkie jednocześnie. Kolorystycznie wtapiają się w tło i spostrzegam je gdy jestem obok nich.

      Usuń
  3. Prześliczne ptaki. Widzę je pierwszy raz.Mam nadzieję, że zobaczę je kiedyś w realu.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. U nas czeczotki zaobserwowałam tylko raz, szukałam w katalogu ptaków, bo nie znałam takich.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobno są lata urodzaju na czeczotki i lata gdy ich nie ma. Ja też pierwszy raz je widziałam w tym roku.

      Usuń
  5. Cudne ptaszki i takież zdjęcia🐦😀
    Serdeczności zostawiam💖🌼🤗

    OdpowiedzUsuń
  6. Czeczotki - ślicznotki ! Chciałaby zobaczyć je w mojej okolicy !
    Fantastyczne fotki i filmik !
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń