2022-08-21

 Dzierlatka

    Nie będzie to opowieść o wesołej , młodej dziewczynie ale o ptaku w Polsce trochę zapomnianym. Kiedyś bardzo licznym. Dzisiaj w wielu miejscach już nie występuje. Szacowana liczebność w naszym kraju to około 3500-4500 par.


                                  

Obszar jej występowania wg obrazu z internetu  medianauka.pl


 Nazywana była śmieciuszką, pośmieciuszką. Ptak z rodziny skowronków. To gatunek osiadły, zimujący. Wielkości wróbla, krętej sylwetce, z długim, masywnym dziobem i sterczącym czubkiem na głowie. Jest mało płochliwy. Ja spotykałam go wielokrotnie w Andaluzji podczas spacerów na ścieżce ekologicznej. Żerowały na ziemi. Ich pożywieniem są nasiona, zielone części roślin, owady.





Przebywa na terenach otwartych, suchych, mało urodzajnych, piaszczystych. Ja obserwowałam ich w bliskiej odległości od brzegu morza.




Gniazdo buduje na ziemi w wygrzebanym dołku, pośród niskich roślin. Na zdjęciach powyżej dopiero w komputerze zobaczyłam dwa dziobki. Gdybym wiedziała o tym wcześniej przyłożyłabym się bardziej do tych fotek.
Dzierlatki śpiewają zwykle na ziemi lub drzewie.





Malowniczo wyglądały w promieniach wschodzącego ale i zachodzącego słońca.





15 komentarzy:

  1. Chyba nie widziałam na żywo tego uroczego ptaszka. Droga Ismar, zdjęcia ukazujące dzierlatkę w promieniach wschodzącego i zachodzącego słońca są prześliczne.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Dzierlatka jest wdzięcznym do obserwacji ptaszkiem, nie oddala się daleko na widok człowieka.

      Usuń
  2. Ale czubek:) Myślałam, że dzierlatka, a śmieciuszek to zupełnie różne ptaki. O dzierlatce słyszałam w dzieciństwie, ale nie widziałam jej. Ostanie zdjęcia bardzo ładne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też do tego czasu słyszałam o niej tylko z literatury.

      Usuń
  3. Świetnie wygląda, taki nastroszony.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo sympatyczny ptaszek. Szkoda, że jest ich tak mało. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj końcówką sierpnia
    Ileż to ciekawych ptaków jest na świecie. Już jestem ciekawa, co nowego pokażesz.
    Pozdrawiam marzeniami o wyjeździe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja teraz szukam ptaków w moim otoczeniu i jakoś bez skutku. Wczoraj nad stawami błotniak nie chciał mi pozować.

      Usuń
  6. Człowiek głowę może mieć w chmurach, ale oczy spuszczone w dół. Sama widzę, że ptaków zwykle nie zauważam, chyba że chodzą po ziemi. Dzierlatka wyjątkowo ustawiła się do zdjęć niczym ptasia celebrytka.
    Zasyłam serdeczności

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ptaki są tam gdzie im dać spokojnie żyć. Jeśli nie, odlecą.

      Usuń
  7. Dzierlatki widywałam na zielonych polach naszego osiedla, ale od kiedy regularnie koszone są wszelkie trawy i zielska to jakby mniej...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  8. Po raz pierwszy widzę tego ptaszka, chociaż nazwę znałam!
    Czubek bardzo zawadiacki! 😊

    OdpowiedzUsuń