2021-05-09

Pustułka

    Pustułka należy do rodziny  sokołowatych. Ma smukłą sylwetkę, wąskie skrzydła i długi ogon. W Polsce gniazduje około 3 tysiące par. Nie budują gniazd, zajmują zwykle gniazda ptaków krukowatych. Pustułka związana jest z krajobrazem pól uprawnych ale spotykana jest też w mieście . Chętnie gniazduje na wieżach kościołów czy na dachach wieżowców.


Rozpoznać ją można po charakterystycznym zwisaniu z trzepotaniem skrzydłami nad jednym miejscem. Żyje maksymalnie do 15 lat. Część z nich odlatuje, starsze na południe Europy, młodsze do Afryki. Lubią przesiadywać na przydrożnych słupach, na liniach energetycznych.

Żywią się myszami, nornicami, kretami i innymi gryzoniami a także polują na ptaki; wróble, mazurki, szpaki, skowronki, jerzyki. Podczas polowania zawisają z opuszczonym ogonem i uniesionymi skrzydłami. Gdy zobaczą cel pikują w dół. Taką polującą pustułkę obserwowałam dzisiejszego ranka.






A to inne spotkania z pustułką podczas spacerów  nad rzeką.







12 komentarzy:

  1. Nie wskazane jest spotykanie na spacerze drugiego człowieka, więc miło kiedy można mieć za towarzysza chociażby ptaka. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo często bywam w kawiarni niedaleko lotniska, z widokiem na lądujące i startujące samoloty. To właśnie tam zauważyłam ptaki fruwające w miejscu, które bardzo mnie zaciekawiły :). Możliwe, żeby to były pastułki? Są trochę za daleko żebym mogła im się dokładniej przejrzeć a z ptaków umiem rozróżnić jedynie te najbardziej znane :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam to samo doświadczenie. Pierwszą pustułkę zobaczyłam nad lądowiskiem małego stowarzyszenia lotniczego. Te które oglądam teraz żyją i zdobywają pokarm nad polami uprawnymi niedaleko wsi.A zwisanie jest dla nich bardzo charakterystyczne.

      Usuń
  3. Piękne ptaszysko !
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tylko 3000 par w Polsce , to masz jak zwykle duze szczeście w spotkaniach z ptakami, pustulka wenezuelska jest dosc pospolitym ptakiem, ogladałam ja tam bardzo czesto. To dosc kolorowy i ladny ptak, ciągle zastanawiam sie co ma Twoja okolica, ,ze tyle roznych gatunkow ptasich u siebie znajdujesz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wyczytałam. U nas można powiedzieć że jest pospolity.

      Usuń
  5. Jesteś mistrzyni w podglądaniu ptaków, ja nie umiem ich uchwycić...uciekają 🤣🤣🤣 dziękuję za tyle piękna ❤️
    Pozdrawiam majowo:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wolę jak grzecznie siedzą i czekają jak mój aparat wyostrzy.

      Usuń
  6. Piękna bohaterka dzisiejszego postu. Ismar, Twoje zdjęcia zawsze budzą mój zachwyt.
    Przesyłam moc serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tyle razy widziałam trzepoczącego w miejscu drapieżcę nad polami, nad drogą i nie wiedziałam, że to pustułka. To piękny ptak, widać na zdjęciach ruch zatrzymany w kadrze, bo w powietrzu nie zobaczy się jego urody. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. W ubiegłym roku próbowała się zadomowić w gnieździe na wysokim drzewie za domem, ale po kilku dniach i kilku walkach z innymi ptakami, wyprowadziła się .

    OdpowiedzUsuń